Ajatuksia sisältömarkkinoinnin helppoudesta

Tuntuu, että kaikkien huulilla on nyt sisältömarkkinointi. Se on tiivistettynä ”markkinointitekniikka, jossa tuotteen tai palvelun kohderyhmälle tuotetaan sen arvostamaa, sille hyödyllistä sekä jatkuvaa ja johdonmukaista markkinointiviestintää”, kuten Wikipedia asian ilmaisee. Kuulostaa helpolta ja edulliselta: tarvitsee vain kirjoittaa potentiaalisia asiakkaita kiinnostavaa sisältöä ja julkaista se verkossa. Näinkö helppoa se onkin?

Kohdista ja ansaitse luottamus

Kirjoittamisen ensimmäinen vaihe on aiheen valinta. Se kannattaa miettiä kohderyhmän kautta, eikä aloittaa yrityspresentaatiosta tai muusta jargonista. Parasta olisi tuottaa potentiaalisille asiakkaille tajunnan räjäyttävää asiaa: uutta, mielenkiintoista, nokkelaa, oivaltavaa ja relevanttia tekstiä. Parhaat aiheet löytyvät, kun tunnet kohderyhmäsi mahdollisimman hyvin.

Hakukoneet – eli se yksi, jota kaikki käyttävät – tykkäävät asiasisällöstä ja jakavat sitä eteenpäin tietoa janoaville ihmisille. Ja sitten nämä ihmiset, potentiaaliset asiakkaat, kulkeutuvat loistavan sisällön kautta yrityksen verkkosivustolle ja kiinnostuvat. Luotettavan sisällön luojaa pidetään luotettavana, joten syntyy luottamus asiantuntemukseen. Haluamme ostaa taholta, johon luotamme ja jonka arvomaailmaan voimme jollain tavalla samaistua. Vai kuinka usein olet ostanut jotain epäilyttävältä tyypiltä tai yritykseltä? Luotettavimmalta vaikuttava yritys vie voiton ja syntyy kauppa. Yksinkertaista!  (Artikkeli jatkuu kuvan jälkeen)

Suunnitelma ja ”nakkilistat”

Kun aiheet ja visiot ovat selvillä, tehdään suunnitelma. Otan esimerkiksi keskisuuren, kuvitteellisen, suomalaisyrityksen, jossa on tehty hieno markkinointisuunnitelma. Siihen on kirjattu, että blogi- ja asiantuntija-artikkelien kirjoittaminen aloitetaan vuoden alusta. Kaikki ovat nyökytelleet myöntyvästi, kun vuosikelloon on kirjattu yksi kirjoitus viikossa. Vastuuhenkilöt ajattelevat: ”Eihän se ole edes paljon. Joku kirjoittaa ensin, joku toinen sitten, sitten jossain vaiheessa minä ja sitten taas joku.”

Muutama kirjoitus syntyy ja sitten tekstit loppuvat. Miksi? Suunnitelmaa ei noudateta, jos asioita ei ole viety käytännön tasolle. Konkretia puuttuu. Kaikkien rakastamat ”nakkilistat” eli yksilötasolle viedyt kalenterivaraukset sekä henkilöstön ja johdon sitoutuminen tekemiseen lisäävät rutkasti ”onnistumisen vaaraa” tässä projektissa.

Kirjoittaminen on helppoa kuin… mikä?

Oletetaan, että tuossa kuvitteellisessa yrityksessä kirjoittamisen vastuut on jaettu ja kalenteroitu. Eräänä maanantaina Martti Myyntipäällikkö istuu työpisteellään ja tuijottaa koneensa näyttöä. Tekstinkäsittelyohjelman yläreunassa lukee kirjoitettu otsikko, joka on kopioitu suunnitelmasta. Kursori vilkkuu valkealla taustalla, mutta mitään ei synny. Martin päässä jyskyttää miljoona ajatusta, mutta yksikään niistä ei siirry näppäimistön kautta näytölle. ”Miten tämä kirjoittaminen on nyt niin vaikeaa?”

Uskon, että suurin este kirjoittamisen aloittamiselle on usein oma sisäinen rimamme. Se on valtavan korkealla. Saatamme miettiä mukaansatempaavia alkusanoja, nokkelia ja hauskoja välilausahduksia tai täydellistä kieliasua. Näiden lisäksi mielessämme on sosiaalinen paine: ”Mitä tuo Penttikin ajattelee, jos näin kirjoitan?” Tai saatamme liikaa pähkäillä tekstin yritysmäisyyttä tai sitä, onko se tarpeeksi tai liian myyvä.  (Artikkeli jatkuu kuvan jälkeen)

Vinkkejä aloittamiseen

Mielestäni paras tapa päästä ”valkoisen näytön syndroomasta” eroon, on aloittaa kirjoittaminen mistä tahansa. Jos päässä pyörii avoin tarjous, illan kauppareissu tai epäaikuismainen käytös lasten kanssa aamulla, kannattaa kirjoittaa mieltä painavat asiat ulos. Sanoja, lauseita, mitä tahansa. Kun nuo pinnalla olevat ajatukset on saatu purettua, vapautuu tilaa oikeasti hyville ajatuksille ja ideoille.

Toimiva vinkki on myös lukeminen. Itselläni erilaisen kirjallisuuden kuluttaminen helpottaa kirjoittamista. Teksti voi olla runoutta, sarjakuvia tai rikosjännäreitä. Imelä rakkausromaani Martti Myyntipäällikön pöydällä saattaisi kuitenkin herättää turhia kysymyksiä tai mielenkiintoisia ajatuksia työyhteisössä. Tällöin tuotettavan tekstin kanssa samankaltaisten juttujen hakeminen netistä ja niiden lukeminen voisivat tuupata Tanelin sormet liikkumaan näppäimistöllä hieman nopeammin. Ja pian ensimmäinen versio tekstistä olisikin valmiina.

Tai sitten voit keskittyä siihen, mitä osaat parhaiten

Kaikki osaavat lukea ja kirjoittaa Martti Myyntipäällikön yrityksessä. Toiset paremmin ja toiset sitten vähän huonommin. On tärkeää pohtia, millä ponnistuksilla haluttuun lopputulokseen päästään. Jos kirjoittaminen ja sisältömarkkinoinnin toteuttaminen vaatii viikossa useita tunteja, unettomia öitä ja kasan samanlaisia tekstejä eri näkökulmasta huolimatta, kannattaa miettiä palvelun ostamista. Verkkoviestinnän asiantuntija osaa esittää oikeat kysymykset ja tuottaa halutun tekstin aiheesta kuin aiheesta, julkaisukanavat huomioiden. Samalla, kun teksti syntyy, voi Taneli keskittyä tekemään bisnestä ja kehittämään yrityksensä liiketoimintaa. Ostettava asiantuntijatyö aiheuttaa kustannuksia, mutta saattaa maksaa itsensä takaisin hyvinkin nopeasti, kun miettii tekstin vaikutusta myyntiin ja markkinointiin, sekä säästettyihin työtunteihin.

* * *
Teksti ja kuvitus: Päivi Tuhkio

Tarjoamme monipuoliset verkkoviestinnän palvelut yrityksellesi. Suunnittelemme ja toteutamme ilmeen, visuaalisuuden sekä sisällöt verkkopalveluihin ja sosiaaliseen mediaan, optimoimme verkkopalvelusi sekä autamme kävijäseurannan raportoinnissa. Ota yhteyttä!