Kerro hieman historiastasi

Olen paljasjalkainen lahtelainen. Lukion jälkeen lähdimme ystäväni kanssa katsomaan maailmaa ja lensimme Amerikkaan. Vietimme vuoden Coloradossa au pairina töitä tehden, englantia oppien ja jenkkikulttuuriin tutustuen. Isäntämme oli varakas mies, jolla oli ensimmäinen näkemäni tietokone. Se herätti heti kiinnostukseni ja Suomeen palattuani lähdin opiskelemaan ATK:ta. Tietokoneosaaminen poikikin mielenkiintoisen työpaikan yrityksessä, jossa tein usean vuoden ajan info-tv-mainoksia muun muassa pankeille. Seuraavaksi jalat veivät pohjoiseen, Rovaniemelle, jossa opiskelin siihen aikaan ”ah, niin trendikästä” multimediaa ja mallinnusta. Pohjoinen ei kuitenkaan kiinnostanut kauaa ja opiskelun jälkeen tein multimedioita työkseni Helsingissä jonkin aikaa.

Elämä muuttui 90-luvun lopussa, kun kaksi poikaamme syntyivät. Äitiyslomien aikana perheemme muutti miehen kotipaikalle Lohjalle. Sieltä löytyikin perhevapaiden jälkeen työpaikka it-firmasta, jossa olin 11 vuoden ajan. Yritys oli pieni ja tehtävää oli paljon nettisivujen teosta asiakaspalveluun, kuvankäsittelyyn ja projektien vetoon. Koti-ikävä kuitenkin iski jossain välissä, ja muutimme takaisin Lahteen. Tein etätyötä lohjalaisessa it-firmassa, mutta eihän sellainen homma sovi tällaiselle laumasielulle. Aloinkin katsella töitä Lahdesta ja vuonna 2011 Cubescomilla avautui asiakaspalveluvastaavan paikka hakuun. Menin haastatteluun ja pääsin saman tien töihin. Ja täällä ollaan edelleen.

Eroaako työminä arkiminästäsi?

No en usko. Kyllähän minä tällainen positiivinen pyrin olemaan aina. Monta rautaa tulessa töissä ja välillä vapaa-ajallakin. Aikuiset poikani joskus moittivat minua hössöttäjäksi. Kai minä vähän sellainen sitten olen. Tykkään olla ihmisten kanssa, joten asiakaspalvelutyö sopii loistavasti minulle.

Millainen on ”normipäiväsi” töissä?

Päävastuuni on asiakaspalvelu, josta huolehdin joka arkipäivä klo 8-16. Aloitan päivän yleensä käymällä asiakkailta tulleet viestit läpi eli mitä haasteita, kysymyksiä tai ongelmia heiltä on tullut. Käyn asiat läpi ja teen itse kaiken mitä voin ja osaan. Muutoin laitan tiketin koodareillemme ja käymme läpi tilanteen. Infoan näiden jälkeen asiakkaitamme asian suhteen. Meillä on toistasataa asiakasta ja useimmilla on tuki- ja ylläpitopalvelu käytössään. Tämän lisäksi vastuullani ovat kunta-asiakkaat, joiden kontaktoinnista ja kehitystyöstä olen vastuussa. Käyn säännöllisesti tapaamassa asiakkaita ja käymme läpi heidän tilannettaan ja esiin tulleita kehitystarpeita.

Käyn myös pitämässä käyttökoulutuksia introista, verkkosivuista ja uutiskirjejärjestelmistä asiakkaillemme. Pääsen myös pyörittämään koodia, päivittämään verkkosivuja ja muokkaamaan kuvia. Ei ole olemassa oikeastaan mitään normipäivää, mikä on hyvä juttu.

Mitä teet vapaa-ajallasi?

Kotonani asustaa tiibetinterrieri, jonka ”palvelijana” toimin. Samban kanssa käymme lenkillä vähintään kolmesti päivässä, joten ulkoilen paljon. Lisäksi käyn erilaisissa jumpissa ja parin viime vuoden ajan olen koittanut venyttää itseäni astangajoogan avulla. Tykkään myös käsitöistä, mutta se on hyvin satunnaista ja kausittaista. Välillä iskee inspiraatio ja välillä sitä sitten odotellaan. Nyt on odotteluvaihe menossa.

Elina ja Samba

Kerro jotain yllättävää itsestäsi

Lohjalla asuessani toimin hetken Länsi-Uusimaa-lehden sunnuntain kuvatoimittajana. Työnkuvaani kuului käsitellä valtava määrä kuvia päivän lehteen. Usein kuvia muokattiin liukuhihnaperiaatteella vain painoformaattiin sopivaksi, mutta välillä etusivun kuvaa piti muokata enemmänkin. Tuossa työssä silmieni ohi meni satoja, varmaan tuhansia kuvia. Siitä huolimatta pystyin muistamaan ja erottamaan kuvamassasta ne kuvat, joiden kanssa olin työskennellyt. Voisi ajatella siis, että minulla on hyvä kuvamuisti. Siitä on varmasti ollut ja tulee olemaan hyötyä asiakkaiden kanssa toimimisessa!

Teksti ja kuvituskuva: Päivi Tuhkio, Cubescom
Kuva, jossa Elina ja Samba: Elina Vehniäinen