Suunnittelijoilla on mielenkiintoinen suhde trendeihin. Toisaalta halutaan pysyä viimeisimpien trendien aallonharjalla, mutta ei kuitenkaan haluta mennä massan mukana, vaan tehdä jotain uutta ja erilaista. Viimeisimmistä hittijutuista on varmasti hyvä olla tietoinen, jotta pystyy ottamaan niistä parhaat ideat ja muovaamaan jotain uutta. Ja jotta pystyy erottumaan verkossa kilpailijoista. Alla listattuna mielestäni olennaisimmat seikat, joita tullaan varmasti näkemään UI/UX-suunnittelussa vuonna 2019.

1. Ruudukon rikkominen

Korttimaiset, perinteiseen ruudukkoon perustuvat lay-outit on nähty. Nyt laitetaan elementtejä päällekkäin, rikotaan ruudukkoa. Tekstiä kuvan päälle, kuvia lomittain, grafiikkaa ja tekstiä osittain päällekkäin.
vnstar.com.ua/en

2. Uniikkien kuvitusten ja animaatioiden käyttäminen

Kuvapankkikuvien käyttö on yleistynyt niin paljon, että persoonallisten grafiikoiden ja animaatioiden käyttäminen on piristävää vaihtelua, myöskin niille stock-videoille.


(Gif-animaation lähde: mailchimp.com)

3. Saavutettavuus

Verkkopalveluiden saavutettavuudesta on puhuttu paljon viime aikoina, ja tietoisuuden lisääntyminen alkaa näkyä myös käyttöliittymäsuunnittelussa. Yksinkertaisuudessaan tämä voi tarkoittaa paremmin luettavaa (ja ymmärrettävää) tekstiä, tarpeeksi suuria kontrasteja ja käyttökokemuksen selkeyttämistä.
mismatch.design

4. Orgaaniset muodot

Tämä kohta liittyy osaltaan myös perinteisen ruudukko-lay-outin rikkomiseen. Epäsymmetriset, orgaaniset muodot herättävät huomiota painikkeissa, mutta antavat myös pehmeämmän ja ihmisläheisemmän tunnelman esimerkiksi sivujen taustoissa.
parkbench.com

5. Seriffien paluu

Pitkään jatkunut paksujen sans-serif-fonttien käyttö, etenkin otsikoissa, on myös saamassa vaihtelua päätteellisistä serif-fonteista. Leipäteksteissä päätteettömät fontit ovat yleisesti ottaen luettavuutensa takia edelleen suosittuja, mutta koristeellisemmat serif-fontit toimivat myös muualla kuin aikakausilehtien verkkosivustoilla.

Kuva: www.vitosalvatore.com

6. Mikro-interaktiot

Mitä tapahtuu, kun käyttäjä vie hiiren kursorin kuvan päälle tai kun tämä siirtyy sivulta toiselle? Entä miten viestitään käyttäjälle, jos tämä on saanut verkkopalveluun uuden viestin? Nämä ovat asioita, joihin kiinnitetään yhä enemmän huomiota, osittain siksi, että saavutetaan viimeistelty käyttökokemus. Tämän lisäksi tärkeämpänä syynä on ohjata ja opastaa käyttäjää. Mikro-interaktiot voivat olla värin tai muodon muutosta, liikettä, ääntä, oikeastaan mitä vain mikä kiinnittää käyttäjän huomion.
yourplanyourplanet.sustainability.google

7. Not-so-flat-design

Tasainen flat-design on saanut rinnalleen syvyyttä, jota luodaan monesti erilaisten varjojen käytöllä. Pudotusvarjojen yhteydessä nähdään nyt myös paljon liukuvärejä, joiden luultiin olevan jo pitkään haudattu. Toki näiden käyttö on hieman erilaista mitä se oli 90-luvulla.


Kuva: scale.ai

– Juha Kerminen, Cubescom